fredag 22 augusti 2014

Sagoberättande i idéträdgårdarna

- Åh, där är ju Dorothys röda skor, ropar en av eleverna i åttan och pekar. Och där är ju tornadon!
Hen är tillsammans med sin klass på besök i Enköpings idéträdgårdar, skapade utifrån olika sagor och berättelser av trädgårdsmästarelever. Förutom Trollkarlen från Oz kan besökarna kliva in i små trädgårdar inspirerade av Tusen och en natt, Törnrosa, Robin Hood och John Bauers sagovärld. Eleverna är här för att få en första uppfattning om vad sagorna/berättelserna går ut på.
- Det här ser ju ut som i Aladdin, utbrister någon förvånat. Men jag trodde att det var Tusen och en natt.

När eleven sedan börjar söka information om de olika sagorna går det upp ett ljus. Aha, Aladdin är en av sagorna i Tusen och en natt som är en hel sagosamling.

Eleverna har fyllt i en VÖL-tabell för att kartlägga vad de redan vet (V), vad de önskar veta (Ö) och såsmåningom ska mer och mer information fyllas i spalten för vad de har lärt sig (L).

Efter besöket i trädgårdarna tar vi en tur till kommunbiblioteket. Det är svårt tycker eleverna. De hittar ju ingenting. Här finns en del övrigt att önska från deras svensklärare. Vi har helt enkelt tränat för lite informationssökning i andra källor än digitala. Att slå upp Baum i ett uppslagsverk är ingen självklarhet alls. Okej, något att jobba med. Nästa steg är att sätta samman ett manus, men en del sagoberättande eller dramatisering och en del information om författaren och verket. 

Vi har nämligen ett uppdrag. Om två veckor har vi lovat 70 stycken förstaklassare att de ska få lyssna på sagor förmedlade av åttorna på plats i idéträdgårdarna längs Enköpingsån.

Vill du veta mer hur vi jobbar bifogar jag en pedagogisk planering.


Sagor i idéträdgårdarna


Längs Enköpingsån ligger fem idéträdgårdar som är inspirerade av olika sagor eller författare/illustratörer.

Dessa trädgårdar kommer vi att som utgångspunkt för att träna på olika förmågor i svenska. Varje grupp kommer att få varsin saga att söka information om och sätta sig in i under några lektioner i skolan. Därefter kommer ni att träna på att berätta sagan eller kanske dramatisera den.
 
På plats i trädgårdarna kommer ni sedan att presentera er saga och er författare/illustratör för yngre elever.


Varför ska vi arbeta med det här?

I svenskan ska du möta samt få kunskaper om skönlitteratur från olika tider och skilda delar av världen. Du ska också få förutsättningar att utveckla ditt tal och skriftspråk så att du får tilltro till din språkförmåga och kan uttrycka dig i olika sammanhang och för skilda syften.

Det här kommer du att få undervisning om..

• Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare.
  • Skönlitteratur för ungdomar och vuxna från olika tider, från Sverige, Norden och övriga världen. Sagan som texttyp.

• Informationssökning på bibliotek och på Internet, i böcker och massmedier samt genom intervjuer.

 

Det här ska du lära dig.

Genom att arbeta med detta kan du utveckla din förmåga att:

· formulera dig och kommunicera i tal och skrift,

· anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang,

· söka information från olika källor och värdera dessa.

 
Så här kommer dina kunskaper att bedömas.

Varje grupp lämnar in ett skriftligt manus med källhänvisningar.

Du presenterar din saga/författare vid besöket i trädgården.

Var och en lämnar också in en reflektion efter framförandet.
 

 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar