Så mycket mer effektivt. Så mycket roligare. Och så enkelt.
Att göra en VÖL-tabell är ett av de listigaste sätten att aktivera elevernas förkunskaper och dessutom låta dem själva formulera vad de vill ta reda på. VÖL är en konkret arbetsmodell som används för att träna läsförståelse av faktatext och genom den gör man eleverna medvetna om vad de redan kan (V-vet), deras nyfikenhet aktiveras (Ö-önskar veta) och de får också själva formulera vad de lärt sig (L).
När Nobelpriset i litteratur tilkännagavs häromsistens gjorde vi i en åtta en gemensam VÖL-tabell på tavlan som vi fyllde på allteftersom. Mycket roligare och mer elevaktivt än om jag hade bestämt vad eleverna skulle inhämta för information om Patrick Modiano.
Över huvud taget har jag överlämnat alltmer frågande åt eleverna själva. De får formulera frågor till karaktärer i böcker de läser och de får träna på att göra det på olika nivåer. Ibland nöjer vi oss med att ställa frågorna. Ibland fyller vi i svaren åt varandra, ibland genom att ikläda oss rollen som en karaktär i boken.

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar